علوم انسانی و توسعه

نمی‌توان از افسردگی و وادادگی فرار کرد؟ . . . . تأملی پیرامون «صدر تاریخ ما ذیل تاریخ غرب»

به کجا می‌رویم؟ هرچه میان سخنان دولتمردان می‌گردیم، هرچه ذره‌بین دست می‌گیریم و افکار مدیران را وامیکاویم، هرچه لابه‌لای صفحات روزنامه‌ها و مجلات و فضای مجازی، مواضع و نظرات را دنبال می‌کنیم، تصویر روشنی از آینده‌ی پیش رویمان نمی‌یابیم. ما به کجا می‌رویم؟ تا کی می‌توان پرسید و پاسخی نشنید؟ گردن می‌افرازیم و گوش تیز

View Result

گزارشی از جلسه ارائه‌ی کتاب نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن

به نظر می‌رسد تمام آنچه درباره جایگاه نهاد آموزش و آموزش عالی جدید در تاریخ معاصر ایران از سوی مورخان و صاحب‌نظران به ما عرضه‌شده است، از چهار طریق  خارج نیست: طریق منورالفکران ، غرب‌ستیزان ، جامعه شناسان و اقتصاددانان ، علم‌گرایان .

View Result

گزارش جلسه دوم حلقه بازخوانی انتقادی کاپیتال اثر کارل مارکس

جلسه دوم حلقه کاپیتال، درساعت ۱۶:۳۰ سوم اسفندماه، با مرور جناب آقای ناسخیان بر مباحث جلسه اول شروع شد. اینکه برای فهم مطالب کاپیتال، لازم است نیمه دوم قرن ۱۸ و نیمه اول قرن ۱۹ مورد بررسی قرار بگیرند. یکی از بهترین اشخاصی که اوضاع آن زمان انگلستان در اثر او بازتاب یافته است، آدام

View Result

گزارش جلسه اول حلقه نظریه وابستگی در توسعه

این جلسه با ارائه آقای محمدقائم خانی شروع شد. در ابتدا، ایشان ویژگی‌های نسل اول نظریه‌پردازان توسعه را بیان کردند. نظریه‌پردازان نسل اول توسعه، به نوسازی توجه کردند و بر اساس آن، توسعه را تعریف نمودند

View Result

گزارشی مختصر از برخی نکات مطرح‌شده در جلسه نخست حلقه بازخوانی انتقادی کاپیتال مارکس

چرا خواندن مارکس در زمانه‌ی فعلی مهم است؟ کسانی که دغدغه توسعه دارند بد نیست بدانند بحث‌های مارکس امروزه در صدر مباحث توسعه مطرح است. خود مارکس به عنوان یک پدیده‌ی تاریخی بسیار موجود غنی، جذاب و جالب توجهی است؛ مارکس در یک چهار راهی ایستاده که در آن چهارراه، فلسفه، اقتصاد سیاسی، جامعه‌شناسی، و

View Result

گزارش یک نشست

نشست «مقایسه برنامه‌ریزی توسعه در دوره پهلوی و جمهوری اسلامی»، از طرف کارگروه «علوم انسانی و توسعه» اندیشکده مهاجر، روز چهارشنبه چهارم اسفند در آمفی‌تئاتر مرکزی برگزار شد.

View Result

Your search returned no results. Please try a different keyword or browse using categories & tags


Your search returned no results. Please try a different keyword or browse using categories & tags

گزارشی از جلسه یازدهم آسیب‌شناسی نظام برنامه‌ریزی توسعه در ایران

جلسه یازدهم از آسیب‌شناسی مباحث نظری حول مفهوم «توسعه» در محل موسسه تمدن با ارائه آقای محمدحسن نیلی برگزار شد. مسئله محوری این جلسه، تحلیل نیگل از رابطه منظر شخصی افراد با منظر فرا شخصی آن‌ها، و بررسی مدل حکومتی امیرالمونین (ع) در برخورد با جامعه است.  

View Result

گزارشی از جلسه دهم حلقه تخصصی آسیب‌شناسی تاریخی توسعه در ایران

جلسه دهم از حلقه آسیب‌شناسی مباحث نظری حول مفهوم «توسعه»، مربوط به کارگروه علوم انسانی و توسعه اندیشکده مهاجر در محل موسسه تمدن با ارائه آقایان مهرداد باقری و حسن نیلی برگزار شد. مسئله محوری این جلسه، تغییرات ایجادشده در جریان تبدیل نهضت انقلاب اسلامی به نهادهای تقنینی و اجرایی بوده است.

View Result

حلقه نقد توسعه
مروری بر دیدگاه پروفسور فرامرز رفیع‌پور در ارتباط با فرایند توسعه در ایران

در مقاله ذیل، سعی شده است، تا دیدگاه پروفسور فرامرز رفیع‌پور در ارتباط با فرایند توسعه در ایران تشریح و توضیح داده شود. بدین منظور، بر دو کتاب مهم از ایشان، بانام‌های «توسعه و تضاد» و «دریغ است ایران که ویران شود»، تمرکز شده است.

View Result

حلقه انسان شناسی
انسان نزد افلاطون

افلاطون با بسط طرح دانش‌محورانه فضیلت نزد سقراط و ارائه مثال خیر به عنوان حاکم هستی و در عین حال قابل دسترس برای عقل انسان، چالشی پیش روی همه انسان‌ها قرار داد که به قول وایتهد، بنیان‌گذار تمام بحث‌های فلسفی پیرامون مفاهیم اساسی هستی و انسان بوده است.حال باید پرسید طرح افلاطون چقدر موثر بوده ؟

View Result

حلقه نقد توسعه
اقتصاد توسعه

هرچه به وضعیت دولتی نزدیک‌تر می‌شویم، فساد، رانت و عدم کارایی و در نتیجه‌ی آن عدم رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد. در مقابل وقتی به حالت آزاد در بازارها نزدیک می‌شویم، نابرابری افزایش یافته و احساس بی‌عدالتی افزایش می‌یابد.

View Result

حلقه نقد توسعه
معرفی علم اقتصاد

اندیشه‌های اقتصادی که امروز به صورت مکتوب در دسترس ما قرار دارد، به حدود ششصد سال قبل از میلاد مسیح، یعنی دوران افلاطون و ارسطو باز می‌گردد. تدوین مبانی علم اقتصاد به سال ۱۷۷۶ میلادی، یعنی زمانی که آدام اسمیت، پدر علم اقتصاد، کتاب مشهور خود «ثروت ‌ملل» را به رشته تحریر درآورد، باز می‌گردد.

View Result