علوم انسانی و توسعه

گزارش جلسه پنجم حلقه بازخوانی کاپیتال اثر مارکس

اقتصاد سیاسی پس از اسمیت: مشخصه اصلی جریان اقتصادی که اسمیت پرچم‌دار آن بود، اقتصاد مبتنی بر بازار بود که اقتصاد آزاد هم خوانده می‌شود.

گزارش جلسه‌های چهارم و پنجم حلقه نظریه وابستگی در توسعه

جلسات چهارم و پنجم هم بر «توسعه سیاسی» متمرکز هستند. در جلسه چهارم نظریات آلموند و پاول و در جلسه پنجم آراء پای موردبررسی قرار می‌گیرد. آلموند گام مهمی در خروج فهم سیاسی توسعه از سویه‌هایی تک‌بعدی، به منظرهایی چندبعدی دارد.

گزارشی از جلسه سوم تاریخ توسعه در ایران : انقلاب سفید

جلسه سوم ارائه‌های مرتبط با تاریخ توسعه در ایران، به اقدامات آمریکا و شاه در انقلاب سفید متمرکز است. آقای مهرداد باقری با مرور سیاست‌های رؤسای جمهور آمریکا پس از جنگ جهانی دوم، زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب سفید را شرح دادند.

گزارشی از جلسات اول و دوم حلقه تاریخ توسعه در ایران : پس از رضاخان

جلسه اول ارائه‌های مرتبط با تاریخ توسعه در ایران، به دوره فترت پس از حکومت رضاخان مربوط می‌شود که آقای محمدحسین بنا بر آن متمرکز هستند. ایشان محدوده زمانی این دوره را، بازه سقوط رضاخان در ۱۳۲۰ تا فروپاشی دولت مصدق با کودتای ۱۳۳۲ می‌دانند که در آن، ایران تغییرات بسیار زیادی را به خود

View Result

گزارش جلسات اول و دوم حلقه « ماهیت بازار »

جلسه اول با معرفی کتاب «ذهن و بازار» توسط آقای امیر حاجی شمسایی شروع شد. کتاب « ذهن و بازار: جایگاه سرمایه‌داری در تفکر اروپای مدرن» نوشته جری مولر است که با ترجمه مهدی نصرالله زاده، توسط انتشارات بیدگل روانه بازار کتاب شده است.

View Result

از «الف» تا «ی» تنها تجربه یکپارچه مدیریت تکنولوژی در کشور

کتاب «الف تا ی» که روایتی از ورود ایران به سیاست‌گذاری فناوری نانو است، امتیازات ویژه‌ای دارد. اولین آن نداشتن مورد مشابه در این سطح از کار ملی است.

View Result

گزارش جلسه چهارم حلقه بازخوانی انتقادی کاپیتال اثر کارل مارکس

در جلسه چهارم حلقه کاپیتال، آخرین مباحث مرتبط با آدام اسمیت توسط آقای ناسخیان ارائه شد. قانون سودهای یکسان که از روی قوانین فیزیکی ظروف یکسان مشابهت‌سازی شده بدین شرح است: در صورت وجود بازار رقابتی کامل، سودهای صنایع مختلف، به سمت تساوی میل می‌کند.

View Result

تجارت به‌جای جنگ، قناعت به‌جای سیطره، آزادی به‌جای استعمار

نگاهی به کتاب ویژه «موبی‌دیک» اثر هرمان ملویل /// یکی از ویژگی‌های خاص موبی‌دیک که چندان به آن پرداخته نشده، چندصدایی درون جهان داستانی آن است. منظور از چندصدایی جهان داستانی موبی‌دیک، یافتن چیزی شبیه کارهای داستایفسکی، آن‌چنان‌که باختین معرفی کرده است، نیست.

View Result

گزارش جلسه دوم حلقه نظریه وابستگی در توسعه

جلسه با نقد آقای علی عبدالوهاب بر مباحث مطرح‌شده حول اپتر در جلسه قبل شروع شد. در ادامه آقای محمدقائم خانی، به‌مرور توسعه از دیدگاه ارگانسکی پرداختند. ارگانسکی توسعه را طی مراحل رسیدن به سرمایه‌داری می‌داند

View Result

نمی‌توان از افسردگی و وادادگی فرار کرد؟ . . . . تأملی پیرامون «صدر تاریخ ما ذیل تاریخ غرب»

به کجا می‌رویم؟ هرچه میان سخنان دولتمردان می‌گردیم، هرچه ذره‌بین دست می‌گیریم و افکار مدیران را وامیکاویم، هرچه لابه‌لای صفحات روزنامه‌ها و مجلات و فضای مجازی، مواضع و نظرات را دنبال می‌کنیم، تصویر روشنی از آینده‌ی پیش رویمان نمی‌یابیم. ما به کجا می‌رویم؟ تا کی می‌توان پرسید و پاسخی نشنید؟ گردن می‌افرازیم و گوش تیز

View Result

یوتوپیا یا هبوط بهشت!

یوتوپیا Utopiaرا در ریشه‌شناسی به ou-topos به معنای notplace ارجاع می‌دهند و البته این اتیمولوژی، قدری غلط‌انداز می‌نماید در ظاهر. معنای دقیق یوتوپیا، با قدری دقت بیشتر، به دست می‌آید. Topia در این مفهوم، همان «طوبا» است و طوبا مسامحتاً به معنای جنت و باغ بهشت است.

View Result

توسعه در عهد جمهوری اسلامی و تعارض بنیادین آن با گفتمان انقلاب اسلامی

گفتمان انقلاب اسلامی آن‌گونه که در شعارهای آن و شعر شاعران آن و نوشته‌ها و گفتارهای متفکرین شاخص آن قابل‌درک است گفتمانی عمیقاً آرمانی، اخلاقی و انسانی می باشد. اما فهم این گفتمان جز از طریق درک گفتمانی که در برابر آن قد علم کرده بود و آن را به مبارزه‌طلبی می‌خواند میسر نیست. 

View Result

هوش پوچ ؛ یا، سیاهه‌ای در رثای بشر آگاه (کانشس) کربنی

آگاهی یا کانشسنس، اصطلاح آکادمیک همان چیزی است که عوام آن را با الفاظی چون روح، احساس، حس جوهری زنده‌بودن، هشیاری و… مورداشاره قرار می‌دهند. Consciousness البته به‌هیچ‌عنوان تعریف دقیقی ندارد .

View Result

راه‌های برون‌رفت از بن‌بست اصحاب هایدگر، برای تفکر درباره مقولاتی چون توسعه، رشد، تعالی و پیشرفت

دستگاه نظری هایدگر پر است از مفاهیمی که برای نگاه‌های انسان شناسانه به توسعه، به کار می‌آیند. بسیاری مباحث مختلف جریان‌های مختلف درون آلمان پیش از او در طرح وی حضور دارند و درعین‌حال، امکان فراروی را به ما به‌عنوان جویندگان دستگاهی نظری برای نگاه به توسعه می‌دهند.

View Result

همه دشمنان «اسلام‌گرا»ی آرمان‌شهر تمدن اسلامی

نگاهی به موانع نظری پیشرفت اسلامی // «آرمان شهرگرایی» امروز خود دشمنان بسیار دارد. ، آرمان شهرگرایی مفهومی غیرقابل رد و انکار در زندگی اجتماعی بشر است. درواقع این همواره «آرمان‌شهر» است که عزم‌ها و اراده‌های انسانی را در همه اعصار و قرون به حرکت درآورده است و دوره مدرن هم ازاین‌جهت مستثنا نیست

View Result

از «الف» تا «ی» تنها تجربه یکپارچه مدیریت تکنولوژی در کشور

کتاب «الف تا ی» که روایتی از ورود ایران به سیاست‌گذاری فناوری نانو است، امتیازات ویژه‌ای دارد. اولین آن نداشتن مورد مشابه در این سطح از کار ملی است.

View Result

تجارت به‌جای جنگ، قناعت به‌جای سیطره، آزادی به‌جای استعمار

نگاهی به کتاب ویژه «موبی‌دیک» اثر هرمان ملویل /// یکی از ویژگی‌های خاص موبی‌دیک که چندان به آن پرداخته نشده، چندصدایی درون جهان داستانی آن است. منظور از چندصدایی جهان داستانی موبی‌دیک، یافتن چیزی شبیه کارهای داستایفسکی، آن‌چنان‌که باختین معرفی کرده است، نیست.

View Result

جامعه رسمی ، جامعه غیر رسمی

جناب آقای پروفسور رفیع پور، جامعه‌شناس شهیر، در آخرین کتاب خود، « دریغ است ایران که ویران شود »[1]، تئوری کلان جدیدی را مطرح کرده است. او با طرح تفکیک جامعه رسمی از جامعه غیررسمی در ایران، فهم این موضوع را، به‌عنوان شاه‌کلید تحلیل جامعه‌شناختی وقایع ایران معاصر می‌بیند [۱] رفیع پور، فرامرز، ۱۳۹۳، دریغ

View Result

ناکجاآباد از نگاه مردی برای تمام فصول

هیچ‌کدام از اتوپیاهای[۱] طول تاریخ ماندگارتر از اتوپیای تامس مور[۲] نشدند، چه این‌که تمام آن‌ها نام خود را وام‌دار نام کتاب تامس مور به همین عنوان هستند. هرچند که این مفهوم قدمتی چند هزارساله در تاریخ تفکر بشر دارد اما این کتاب مور بود که نام وی برای نام‌گذاری این مفهوم به‌کاربرده شد.

View Result

صدرا و گشودن راهی پیش روی توسعه مد نظر ما

دغدغه طولانی مدت دکتر رضا داوری اردکانی در مورد ارتباط فرهنگی ما و غرب، به خوبی در مقالات کتاب «فلسفه تطبیقی» ( منتشر شده توسط نشر ساقی) پیگیری شده است. در این کتاب، دکتر داوری از منظرهای گوناگون، به ارتباط دو عالم فلسفی متفاوت و نحوه برخورد آنها با هم پرداخته است.

View Result

جهان بی متافیزیک ، ایران منهای توسعه و نقد آلترناتیو بیژن عبدالکریمی

به زبان بیژن عبدالکریمی، نظریه توسعه و دولت توسعه‌گرای ایرانی- اسلامی را باید نهادی ایدئولوژیک-تئولوژیک تلقی کرد که امروز در «جهان بی متافیزیک» از بنیاد فاقد اعتبار گشته است

View Result

گزارش جلسه پنجم حلقه بازخوانی کاپیتال اثر مارکس

اقتصاد سیاسی پس از اسمیت: مشخصه اصلی جریان اقتصادی که اسمیت پرچم‌دار آن بود، اقتصاد مبتنی بر بازار بود که اقتصاد آزاد هم خوانده می‌شود.

View Result

گزارشی از جلسات اول و دوم حلقه تاریخ توسعه در ایران : پس از رضاخان

جلسه اول ارائه‌های مرتبط با تاریخ توسعه در ایران، به دوره فترت پس از حکومت رضاخان مربوط می‌شود که آقای محمدحسین بنا بر آن متمرکز هستند. ایشان محدوده زمانی این دوره را، بازه سقوط رضاخان در ۱۳۲۰ تا فروپاشی دولت مصدق با کودتای ۱۳۳۲ می‌دانند که در آن، ایران تغییرات بسیار زیادی را به خود

View Result

گزارش جلسات اول و دوم حلقه « ماهیت بازار »

جلسه اول با معرفی کتاب «ذهن و بازار» توسط آقای امیر حاجی شمسایی شروع شد. کتاب « ذهن و بازار: جایگاه سرمایه‌داری در تفکر اروپای مدرن» نوشته جری مولر است که با ترجمه مهدی نصرالله زاده، توسط انتشارات بیدگل روانه بازار کتاب شده است.

View Result

گزارش جلسه چهارم حلقه بازخوانی انتقادی کاپیتال اثر کارل مارکس

در جلسه چهارم حلقه کاپیتال، آخرین مباحث مرتبط با آدام اسمیت توسط آقای ناسخیان ارائه شد. قانون سودهای یکسان که از روی قوانین فیزیکی ظروف یکسان مشابهت‌سازی شده بدین شرح است: در صورت وجود بازار رقابتی کامل، سودهای صنایع مختلف، به سمت تساوی میل می‌کند.

View Result

گزارش جلسه دوم حلقه نظریه وابستگی در توسعه

جلسه با نقد آقای علی عبدالوهاب بر مباحث مطرح‌شده حول اپتر در جلسه قبل شروع شد. در ادامه آقای محمدقائم خانی، به‌مرور توسعه از دیدگاه ارگانسکی پرداختند. ارگانسکی توسعه را طی مراحل رسیدن به سرمایه‌داری می‌داند

View Result

گزارش جلسه سوم حلقه بازخوانی انتقادی کاپیتال اثر کارل مارکس (بررسی آراء آدام اسمیت )

جلسه سوم حلقه کاپیتال با ادامه مباحث مرتبط با آدام اسمیت توسط آقای ناسخیان شروع شد. اسمیت، هیوم و هاچسون، متعلق به حوزه اسکاتلند بودند. اسکاتلند در حوزه آموزشی عالی و تحصیلات علمی، بسیار بر آینده اروپا اثر گذاشته است. هاچسون معلم اخلاق اسمیت، پایه گذار اخلاق طبیعی و طبیعت گراست. 

View Result